<data><newItems><newItem><Index>1</Index><Items><Item><ID>547D08515E754463777C</ID><Title>روانشناسي</Title><Author>GC19</Author><Date>1391/11/14</Date></Item><Item><ID>547D08515E754463777D</ID><Title>زندگي ماهرانه</Title><Author>GC19</Author><Date>1391/11/07</Date></Item><Item><ID>547D08515E754463777A</ID><Title>راهكار هاي برقراري ارتباط با فرزندان</Title><Author>GC19</Author><Date>1391/11/07</Date></Item><Item><ID>547D08515E754463777B</ID><Title>راهكار هاي برقراري ارتباط با فرزندان</Title><Author>GC19</Author><Date>1391/11/07</Date></Item></Items></newItem></newItems><blogData></blogData><Context><![CDATA[<p align="right"><strong>حوصله نصیحت ندااااااااا.....رم!!!!!!</strong></p> <p align="right">صرفنظر از فاصلهای كه والدین با فرزندانشان دارند ، اما باز هم شرایطی پیش میآید كه والدین متوجه اشتباهاتی در جوانانشان میشوند كه انتقاد از آنها امری بدیهی میشود. </p> <p align="right"> جوانی دوران شیرین و البته سرنوشتسازی برای همه آدمها محسوب میشود. وقتی به دنیای یك جوان نگاه میكنی با كولهباری از دغدغههای متعدد مواجه میشوی. پدرها و مادرها در مدیریت این دوران از زندگی فرزندشان به واقع نقشی محوری بازی میكنند و به نوعی جهت دادن به این دغدغههای جوانان تا حد زیادی بر عهده والدین است.</p> <p align="right">صرفنظر از فاصلهای كه والدین با فرزندانشان دارند و البته تاكید میكنیم كه باید با اتخاذ راهكارهایی این فاصله به نوعی كم شود، اما باز هم شرایط و موقعیتهایی پیش میآید كه والدین بر پایه تجربهای كه دارند، متوجه اشتباهاتی در جوانانشان میشوند كه انتقاد از آنها امری بدیهی میشود.</p> <p align="right"><br />برای این که تذکر و موعظه شما در سازندگی جوان موثر باشد، ضروری است نکاتی را رعایت کنید:</p> <p align="right"><br />* انتقادات باید منصفانه باشند : این جمله را قطعا همه ما به دفعات شنیدهایم كه پدر و مادر خیر و صلاح فرزندانشان را میخواهند، اما مگر پذیرفتن این اصل كافی است؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است. چرا كه مفهومی كه همه ما به عنوان خیر از آن تلقی میكنیم تقریبا یکسان است،ولی روش رسیدن به آن می تواند کاملا متفاوت باشد. تصور كنید كه مادری از انتخاب همسر آینده دخترش كه در دانشگاه همكلاس اوست ناراضی است و با این دیدگاه كه خیر و صلاح دخترش را میخواهد، سعی میكند او را از انتخابش منصرف كند و ابتدا با یك انتقاد و سپس با اعمال فشار روانی به مقاصدش میرسد. در واقع مادر گمان میكند كه به صلاح دخترش فكر میكند و نه چیز دیگری، اما همه ما قطعا میدانیم وی سخت در اشتباه است.<br /> <br />پس نتیجه میگیریم كه در قدم اول انتقادها باید اصولی و منطقی و از همه مهمتر منصفانه باشد. ما به عنوان پدر و مادر باید این واقعیت را بپذیریم كه زمانه كاملا تغییر كرده و ایدهآلهای جوان امروز با دوران جوانی ما كاملا متفاوت است و نمیتوانیم همه دیدگاههای خودمان را به عنوان راههای طلایی به جوانانمان دیكته كنیم و از آنها تنها اطاعت بیچون و چرا طلب كنیم. <br /> <br /> </p> <p align="right">*در انتقاد کردن، مواظب شخصیت جوانتان باشید : در انتقاد هرگز شخصیت جوان را زیر سوال نبرید، بدین معنا كه اگر مرتكب فعلی اشتباه شده دلیلی ندارد كه شخصیت و شعور وی كوچك شمرده شود و با رفتاری خشن وی را محكوم كرده و شخصیتش را پیش بقیه اعضای خانواده خرد كنیم.<br /> <br />همچنین از مقایسه جوانمان جدا پرهیز كنیم. بزرگترین سرمایه جوانان غرورشان است و هرگز نباید با یك مقایسه ساده غرور وی را خدشهدار كنیم. باید بپذیریم كه فرزندمان در حقیقت یك شخصیت مستقل از همه جوانان عالم است و باید با او مستقل از همه آدمهای دیگر برخورد كنیم، چرا كه فرزندمان جزئی از وجود خودمان است.</p> <p align="right"> <br />با دادن اعتماد به نفس، به جوانان شجاعت دهید و حل مشکلات را در نظر ایشان راحت و ممکن سازید و با اعطای اعتبار و عزت و کرامت بر روحیه شان بیفزایید.</p> <p align="right"> <br /> <br />*سعی کنید در جمع دوستان به جوان تذکر ندهید : در انتقاداتتان تنها باشید و سایر اعضای خانواده را وارد موضوع نكنید. اینكه به طبع شما هر كسی به خودش اجازه دهد كه جوان را مورد نصیحت و پند قرار دهد برای جوان دشوار است و به همین دلیل هم هرگز انتقاداتتان كارساز نخواهد بود، چه بسا سبب شرمندگی و شکستن غرور و ایجاد عقده در او می شود. بنابراین برای این که موعظه و پند، مفید باشد، باید به دور از حضور جمع و با زبان نرم و مهربان صورت پذیرد تا لجاجت جوان را به دنبال نداشته باشد.</p> <p align="right"> <br /> <br />*بکوشید خود، الگوی عمل آن چیزی باشید که مورد توجه و نظر شماست : نیکوست که فرد موعظه کننده خود، نمونه کاملی از محتوای پند و اندرز خویش باشد و به عبارت دیگر، خود نیز به آنچه به دیگران سفارش می کند، عامل باشد.</p> <p align="right"> <br />*از در دوستی و محبت وارد شوید تا جوان با علاقه و آسودگی خاطر بیشتر به موعظه شما گوش دهد و احساس امنیت کند. </p> <p align="right"> <br />*برای این که توجه جوان به سوی شما و سخنانتان جلب شود، نخست ارزش ها و نکات مثبت او را با احترام بازگو کنید. مثلا بگویید شما کسی هستی که در امتحان سراسری رتبه آن چنانی کسب کردی، پشتکار و استعداد درخشان شما ستودنی است. ازاین رو، سزاوار نیست در کلاس شرکت نکنی یا نمره کم بگیری.</p> <p align="right"> <br />*شفقت و خیراندیشی موعظه گر، با موعظه اش نمودار است و از تذکر آمرانه پرهیز شود و به صورت تبادل نظر و رهنمود خواستن، صحبت شود. صبورانه به حرف هایش گوش فرا دهید و بدون تحقیر نظر و افکارش (هر چند ناپسند باشد) به اندیشه اش جهت داده شود.</p> <p align="right"> <br />*دیدگاه های خود را به گونه ای بیان کنید که جوان در گفت و گو با شما، احساس نکند شما می خواهید نظر خودتان را بر او تحمیل کنید : چنانچه به صورت غیر مستقیم موعظه کنید، قطعا سازنده تر و دارای نتیجه بهتری خواهد بود. چه بسا، موعظه ای که با یک اشاره و یا در قالب کلمه و عبارتی کوتاه و کلیدی (در صورت دارا بودن شروط لازم) بیشتر از پند و اندرزهای طولانی و خسته کننده مفید و موثر باشد. </p> <p align="right"> <br />*جایگاه و ویژگی های خاص او را برایش تعیین کنید تا با انگیزه و شتاب بیشتری در مسیر شکوفایی استعدادها و توانمندی هایش گام بردارد. مثلا بگویید: در شان شما نیست که وقت اذان یا زمان امتحان، سرگرم بازی رایانه باشی </p> <p align="right"><br /> <br />*به فردی باید پند و اندرز داد که پندپذیر باشد و در موقعیتی به او پند دهید که از نظر روانی آمادگی آن را داشته باشد.<br />به اعتقاد بسیاری از روانشناسان وقتی از كسی انتقاد میكنی گویی شخصیت وی را جراحی میكنی، پس قبول كنید در نگاه اول هیچكس از انتقادكردن خوشش نمیآید، بنابراین هرگز در انتقاد از جوان به شخصیت وی یورش نبرید و تنها همان مورد خاص را كالبدشكافی كنید و مورد بحث و بررسی قرار دهید</p> <p align="right"> <br />*موعظه باید رسا و بلیغ باشد و از شرایط بلیغ بودن موعظه این است که سنجیده و بجا و متناسب با وضعیت فکری و حساسیت های روحی جوان باشد. <br /> <br /> </p> <p align="right"> </p>]]></Context><groupSetting>GC19^26750F5057724167710D500E7953587C^F^G^0^گروه مشاوره پيشرفت تحصيلي ^4^772^G_^-1^31.184.135.121</groupSetting><PageStructure><![CDATA[[{"label": "ستون وسط","items":["جديدترين مطالب","متن صفحه نخست"]}]]]></PageStructure><About><![CDATA[<p>گروه مشاوره پيشرفت تحصيلي</p> <p align="right"><strong><a href="http://www.migna.ir/ravanshenasii/nojavan/1498-1389-07-16-17-54-11.html">خصوصیات دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی </a></strong></p> <p align="right">| |</p> <p align="right">1.نوجوان می کوشد که با عده ای دوست و مأنوس شود و خود را نشان دهد.</p> <p align="right">2.در این دوره از تسلط خانواده کاسته می شود و او درصدد اثبات شخصیت و نمایان ساختن آن بر می آید.</p> <p align="right"> 3. پیروی از همسالان نوجوان را به گروه سوق می دهد.او با پیروی از روشها، شیوه ها و</p> <p align="right">معیارهای همسالان و دوستانش تحت سلطه آن گروه قرار می گیرد و گروه دوستان و همسالان را جانشین خانواده می کند.</p> <p align="right">4.به پند و اندرز بزرگترها چندان توجهی نشان نمی دهد و تا حدودی از آن فرار می کند.</p> <p align="right">5.در برابر قدرت بزرگترها ایستادگی می کند و تا حدودی سعی می کند که ارزشهای اخلاقی و اجتماعی بزرگسالان را طرد و علیه آنها طغیان کند.</p> <p align="right">6.با کسانی که مدعی همه چیزدانی و نوعی حکمت هستند رابطه خوبی ندارند. اما در برخورد با گرفتاری ها احساس مشابهی دارند.</p> <p align="right">7.بینش اجتماعی در مرحله نوجوانی موجب درک روابط موجود بین خود و دیگران و دریافت بصیرتی خاص در آثار و اعمال متقابل رابطه با دیگران می شود. </p> <p align="right"> 8.احساس تمسخر نسبت به محیط واقعی زندگی که ناشی از ایده آل گرایی نوجوان می باشد ، در این دوره بروز می کند.</p> <p align="right">9.رقابت با همسالان و دوستان در صحنه های مختلف زندگی، که ناشی از احساس اثبات موقعیت اجتماعی و خودنمایی نوجوان می باشد.</p> <p align="right">10.پایبندی شدید به عقاید و افکار خود در مقابل معیارهای والدین، فرهنگ و محیط زندگی</p> <p align="right">11.پسران و دختران نوجوان در این دوره به تدریج برای ایفای نقش خود در اجتماع به عنوان یک مرد و یا یک زن آمادگی خاص بدست می آورند.</p> <p align="right">12.تبعیت از قواعد و مقررات اخلاقی و اجتماعی که در دوره دبستان معمول بوده جای خود را به تقلید از نمونه ها و سرمشق های زندگی می دهد.</p> <p align="right"> 13.وابستگی به دیگران کاهش و روحیه استقلال در نوجوان رشد می یابد و تظاهر رفتاری استقلال طلبی به صورت مخالفت های کم و بیش آشکار نوجوان به مراجع قدرت بروز می کند.</p> <p align="right">*خصوصیات عاطفی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی* </p> <p align="right">1.اوایل نوجوانی دوره حساسیت است و نوجوان در این مرحله با کوچکترین چیزی عصبانی می شود.</p> <p align="right"> 2.تحول عاطفی دختر متفاوت از پسر است.پسر نسبت به امیال جنسی و جنبه غریزی تخیلات خود ، غافل نمی ماند و بسیار زودتر به سوی ارتباطات جنسی می گراید.اما برعکس دختران، مدت زمان طولانی تری با رویاهای خود زندگی می کنند و از آنجا که تحریک پذیری جنسی وی نسبتاً مبهم است ، آگاهی از تمایلات جنسی در وی دیرتر حاصل می شود و محبت سریعتر از احساس لذت جنسی رشد می کند.</p> <p align="right"> 3.در این دوره عواطف نوجوان دچار سردرگمی می گردد، عواطف کودک که تا کنون بیشتر متوجه خانواده و خصوصاً مادر بوده پیش از آنکه در دوره بعدی (جوانی) روی جنس مخالف متمرکز شود دچار نوعی سرگردانی می شود. </p> <p align="right"> 4.به هنگام خشم نوجوان قادر به کنترل رفتار ظاهری خویش نیست به نحوی که یک حالت عدم تعادل عاطفی و هیجانی بر نوجوان حاکم است.</p> <p align="right"> 5.در برخی مواقع نوجوان اسیر حالات نومیدی ، اندوه و ناراحتی روانی می شود که می توان علت آن را ناکامی دانست.</p> <p align="right"> 6.دوستی با همسالان و همجنسان رواج می یابد.</p> <p align="right"> 7.بعضی عواطف شخصیتی تکوین می یابند،که به صورت توجه به شکل ظاهر ، پوشاک و حرف زدن پدیدار می گردند و نوجوان احساس می کند که دیگر همان کودکی نیست که باید اطاعت کند و حق اظهار نظر نداشته باشد.</p> <p align="right">8.مستقل ساختن خود از والدین و سایر بزرگسالان</p> <p align="right"> 9.در این سنین در نوجوان حالات و تفکرات رؤیایی دیده می شود.</p> <p align="right">10.تفکر انتقادی نسبت به نوجوان موجب بروز تضاد و اختلاف بین نوجوان و بزرگترها می شود که البته بعضی از آنها را قبول و بعضی دیگر را رد می کنند.</p> <p align="right"> 11.ممکن است نوجوان نوعی حالت عدم اطمینان نسبت به اطرافیان و بزرگسالان پیدا کند و برقراری و حفظ روابط صمیمانه برای او دشوار شود.</p> <p align="right"> 12.عواطف انتزاعی بیدار می شود .یعنی موضوع عواطف نوجوان انتزاعی یا معنوی می شود.مانند فداکاری و دفاع از ستمدیده و محروم.</p> <p align="right">13.آینده نگری شدت می یابد.به نحوی که نوجوان برای کار و شغل آینده اش طرح و نقشه می کشد. </p> <p align="right">14.همسالان و همکلاسان برای نوجوان اهمیت بیشتری نسبت به بزرگترها دارند.</p> <p align="right"><strong> *خصوصیات عقلی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی*</strong></p> <p align="right"> 1.دوره نوجوانی ، دوره هوش انتزاعی ، عملیات منطق صوری است که از 11و12 سالگی شروع می شود و در حدود 15 سالگی به مرتبه تعادل خود می رسد.</p> <p align="right"> 2.نوجوان فقط متکی به واقعیت نیست ، بلکه به آنچه که در حد ممکن نیز باشد ، می اندیشد و از این رو حوزه عملیات ذهنی او وسعت می یابد.</p> <p align="right"> 3.عملیات ذهنی در این دوره " فرضی-استنتاجی" است به این معنی که در این دوره فرضیه می تواند اساس و پایه یک عمل ذهنی قرار گیرد.</p> <p align="right">4.بروز منطق قضایا یکی از خصوصیات عقلی نوجوان است.به عبارت دیگر نوجوان می تواند به صورت لفظی ، روابط بین قضایا را که در حالت انتزاعی هستند ، برقرار نمایند.</p> <p align="right"> 5.بوجود آمدن عملیات ترکیبی ، تغییر دیگری است که در این دوره در دستگاه ذهنی نوجوان پدیدار می شود.یعنی عملیاتی که پایه استدلال علمی را تشکیل می دهند و ما در هر علم و دانشی که بخواهیم شیوه عملی را بکار ببریم از عملیات ترکیبی استفاده می کنیم</p> <p> </p> <p align="right"><strong>وقت امتحان، فصل مسأله</strong></p> <p align="right"> </p> <p align="right">اشتباهات متداول فراواني بين دانش آموزان در خصوص درس خواندن وجود دارد كه شب بيداري، مثال بارز آن است. بهترين كار براي دانش آموزان، درس خواندن در روز و خواب به موقع شبانه است. بيداري شبانه براي درس خواندن و خواب تا دم ظهر، روش مناسبي براي درس خواندن نيست.</p> <p align="right"> </p> <p align="right">«امتحانات درسي» نه تنها از نظر آموزشي موضوعي مهم به شمار مي رود، بلكه از جنبه هاي ديگري نيز اهميت دارد.امتحانات دانش آموزان هر يك از خانواده ها را به اندازه هاي متفاوتي تحت تأثير قرار مي دهد و گاه حتي به عنوان مهمترين سوژه خانواده در مي آيد. بررسي موضوع «امتحانات» و ابعاد آن كار ساده اي نيست و متغيرهاي متعددي را در اين باره مي توان مد نظر قرار داد. يكي ازمتغيرهاي مؤثر در موضوع امتحانات، مقطع تحصيلي دانش آموزان است.امتحانات در دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه و پيش دانشگاهي كه مقدمه كنكور است آثار متفاوتي بر جاي مي گذارد. يك متغيرديگر، تيپ شخصيتي دانش آموز و والدين است. بر اساس تيپ شخصيتي، خانواده ها رفتارهاي متفاوتي درباره امتحانات دارند.مسائل انگيزشي نيز متغيري قابل توجه است. به اندازه علاقمندي دانش آموزان به درس و تحصيلات و به ميزان پيشرفت تحصيلي آنان، عكس العمل هاي گوناگوني در خانواده ها ديده مي شود.</p> <p align="right"> مدرسه نيز متغيري تأثيرگذار است. قوت و ضعف عملكرد مدارس و انتظارات عوامل آموزشگاهي در نگرش دانش آموز و والدين به امتحانات و همچنين پيشرفت تحصيلي مؤثر است.</p> <p align="right">متغير ديگري كه مي تواند مورد توجه قرار گيرد مسائل اقتصادي خانواده هاست. والدين به ميزان توانايي هاي مالي، ممكن است از راهكارهاي متفاوتي براي درس خواندن و امتحانات فرزندشان استفاده كنند. به همين ترتيب از متغيرهاي ديگري چون سوابق تحصيلي، عوامل محيطي، نقش معلم و غيره نيز مي توان صحبت كرد. هر يك از متغيرهاي مورد اشاره، زمينه هاي زيادي براي بحث و بررسي دارند. اما امتحانات آخر سال دانش آموزان، طيف وسيع تري از مسائل را در بر مي گيرد چرا كه:</p> <p align="right">1- اين امتحانات آخرين فرصت تحصيلي دانش آموزان محسوب مي شود.</p> <p align="right">2- براساس كارنامه اين امتحانات در خصوص ادامه روند تحصيلي دانش آموزان تصميم گيري به عمل مي آيد.</p> <p align="right">3- امتحانات پاياني به ايام تابستان متصل مي شود و لذا نتايج آن تا حد زيادي تعيين كننده بر نامه هاي خانواده براي تابستان است.</p> <p align="right">4- براساس نگرشي رايج كه درست و غلط بودن آن جاي بحث دارد، امتحانات پاياني ملاك ارزيابي وضعيت تحصيلي دانش آموز است و نه فقط از نظر صدور كارنامه نهايي، بلكه جنبه هاي ديگر نيز ملاك قضاوت قرار مي گيرد.</p> <p align="right">با توجه به مسائل عنوان شده تا اين قسمت، مناسب تر آن است كه موضوع امتحانات پاياني، نه به عنوان موضوعي تك بعدي بلكه به صورت طيفي از مسائل مرتبط مورد عنايت قرار گيرد.</p> <p align="right"><strong>امتحانات</strong></p> <p align="right">1- براي ايجاد يا تقويت انگيزه درس خواندن در فرزندان به راه هايي متوسل شويد كه متناسب با شرايط سني و فردي اوست. اگر قول و قرار جايزه و پاداش، تعريف و تمجيد و يا تهديد و تنبيه در دوره ابتدايي مي تواند مؤثر باشد، در دوران راهنمايي و متوسطه بايد هر كدام با در نظر گرفتن شرايط خاص به كار برده شوند. ايجاد انگيزه با استفاده از نصيحت و گفت وگوهاي طولاني در دوره راهنمايي و به خصوص متوسطه نتايجي معكوس به بار مي آورد.</p> <p align="right"> ۲- هم در روش هاي انگيزشي و هم در برنامه ريزي براي ايام امتحانات، به شرايط رفتاري فرزندتان توجه داشته باشيد. بعضي از دانش آموزان مستقل هستند و توانايي ادامه امور خود را دارند، عده اي نيمه مستقل بوده و نياز به كمك هاي جنبي والدين دارند، تعدادي هم يا به عادت و يا به هر دليل ديگري، حال و حوصله چنداني براي انجام كارهايشان ندارند. در رفتار با كودكان و نوجوانان، بايد به ميزان استقلال عمل آنان توجه داشت.</p> <p align="right"> ۳- مراقب جنبه هاي تنش آفرين رفتارهايتان باشيد. والديني هستند كه خواسته يا ناخواسته به هنگام گفت وگو با فرزندشان و يا انجام فعاليت هاي مدرسه اي، فضايي توأم با تنش و التهاب به وجود آورده و متأسفانه به آثار چنين فضايي توجه نمي كنند. وقتي شما با حالت اضطراب و التهاب وارد ماجرا مي شويد مطمئن باشيد كه احتمال دستيابي به نتيجه كاهش مي يابد.</p> <p align="right">۴- فرزند شما هر وضعيتي كه داشته باشد اعم از مستقل و نيمه مستقل و بي انگيزه - به ميزاني از نظارت نياز دارد. حتي دانش آموزان مستقل و قوي هم بي نياز از حمايت و نظارت والدين نيستند. با اين تفاوت كه آنها اگر از حمايتي منطقي بهره مند شوند پشتوانه رواني بيشتري براي درس خواندن و امتحانات خواهند داشت. در مورد دانش آموزان مستقل بايد نظارتي متعادل اعمال شود چرا كه دخالت بيش از حد، انگيزه هاي باقيمانده آنان را تحليل خواهد برد. براي دانش آموزان بي انگيزه، در شرايط اضطراري تا حدودي سخت گيري توصيه مي شود. اما در كنار اين سخت گيري بايد شرايط و امتيازات تسهيل كننده اي نيز در نظر گرفته شود.</p> <p align="right"> </p> <p align="right">۵- علاوه بر رفتارهاي تنش زا، بسياري از والدين رفتارهاي غيرمنطقي متنوعي دارند. اعلام وضعيت فوق العاده در خانه به خاطر امتحانات، قطع تماشاي تلويزيون، محدود كردن هر نوع برنامه تفريحي، مرور درس ها تا آخرين لحظه و حتي در مسير خانه تا جلسه امتحان و غيره نمونه هايي از رفتارهاي غير متعارف و نامعقول هستند.</p> <p> ۶- در صورت امكان با مطالعه و آگاهي، راهنماي فرزندتان در مورد روش هاي درس خواندن باشيد. بهترين كار براي دانش آموزان، درس خواندن در روز و خواب به موقع شبانه است. مطالعه در حين راه رفتن، دراز كش و لميده نيز رفتارهاي مناسبي براي درس خواندن نيستند. خط كشيدن زير مطالب كتاب نيز اكثر مواقع به روش غلطي صورت مي گيرد. دانش آموزان بايد ياد بگيرند كه زير كلمات كليدي خط بكشند نه آن كه از يك صفحه كتاب بيش از ?? درصد را خط خطي كنند</p> <p align="right"> </p> <p align="right">از كجا شروع كنم؟<br /> - چگونه برنامه ريزي كنم؟</p> <p align="right">- از كجا بايد شروع كنم؟<br /> - چقدر وقت دارم؟<br /> - .....<br /> اين روزها افكار خيلي ها درگير چگونگي طراحي برنامه ريزي درسي شده است ؛ اما دوستان خوبم! نوشتن يك برنامه درسي منسجم و خوب، آن قدرها هم كه تصور مي كنيد،سخت نيست؛فقط كمي دقت ميخواهد؛ <br /> - برنامه ريزي درسي چيست ؟<br /> - چرا براي مطالعه به برنامه ريزي نيازمنديم؟<br /> - يك برنامه ريزي خوب چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟<br /> - چگونه مي توانيم يك برنامه ريزي خوب را طراحي كنيم؟<br /> وقتي ما در زندگي هدفي داريم و مي خواهيم براي رسيدن به آن هدف،كاري انجام دهيم،ناگزيريم كه مسيري را طي كنيم 0<br /> <br /> انتخاب مسير ورسيدن به هدف مورد نظر ما ،بسيار با اهميت است؛چرا كه هم مي توانيم مسير پر پيچ خم وانحرافي را انتخاب كنيم و هم بهترين مسير را؛واين بستگي به ميزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد0<br /> اگر هدف ما كمرنگ باشد،شدت و ضعف مسير براي ما كم اهميت است و انگيزه اي براي رسيدن ما را مشتاق نمي كند؛اما اگر هدف ما بسيار ارزشمند باشد،راه دوم را انتخاب مي كنيم و براي رسيدن به آن از هيچ تلاش وكوششي دست بر نمي داريم و ميدانيم كه براي رسيدن به آن،سختي هايي رانيز بايد متحمل شويم ؛بنابراين، شور وشوق رسيدن به هدف، انگيزه تلاش كردن را در ما زياد مي كند 0<br /> انتخاب مسير ،همان برنامه ريزي درست ومطلوب است؛يعني اگر ما هدف مشخص و معيني داشته باشيم و آن هدف براي ما بسيار ارزشمند باشد،شور وشوق رسيدن به آن ،اين انگيزه را در ما ايجاد مي كند كه چگونه براي پيمودن به بهترين نحو برنامه ريزي كنيم تا بهترين نتيجه را در راه رسيدن به هدفمان بگيريم؛بنابراين،«برنامه ريزي تنظيم راههاي هدفمندبراي رسيدن به هدف است0»<br /> بدون هدف، برنامه ریزي معنايي ندارد ؛همانگونه كه بدون انگيزه،هدف نيز معنايي ندارد؛پس براي رسيدن به هدف ،ابتدا بايد اهداف جزئي تر را طي كرد؛مثل پلكان يك پله كه براي رسيدن به آخرين پله بايد ابتدا از اولين پله شروع كرد 0<br /> «طبق تحقيقات انجام شده ،يكي از ويژگي هاي بارز انسان ،قدرت تفكر وانديشه است .انسان در طول زندگي خود ،هرگز از تفكر و انديشه جدا نبوده است وبا تفكر صحيح توانسته است به حل مسائل ومشكلات خود بپردازد و به رشد و تعالي نائل آيد»؛بنابراين، در طراحي برنامه درسي مي تواند با استفاده ازتفكر صحيح ،مسير رسيدن به هدف خود را اانتخاب كند0در برنامه ريزي درسي مي تواند به ردو صورت عمل كرد؛يا طراحي واستفاده از برنامه اي كه هدفمند ،سازمان يافته ودقيق است كه به شيوه منظم قابل اجراست و بر اساس زمانهاي مشخص تنظيم واجرامي شود ،ويا براساس ذهنيت افراد شكل مي گيرد و فرد با توجه به توانايي اش ،بدون در نظر گرفتن زمان مشخص شروع به مطالعه مي كند و بر اساس نياز خود ،به كارهاي تفريحي و استراحت مي پردازد ؛در هر صورت اين به خود شما بستگي دارد هر شيوه اي را كه با روحيه شما سازگار است ،برگزيده تا با اجراي آن ،بهترين وبيشترين نتيجه را به دست آوريد و به هدف خود دست يابيد 0در اينجا هدف ما اجراي نوع اول است<br /> آنچه در طراحي برنامه ريزي درسي مؤثر است:<br /> نكاتي كه در طراحي برنامه درسي خوب موثر است ، به شرح زير است:<br /> بررسي كتابهاي درسي:<br /> در انتخاب محتواي كتابهاي درسي بايد درباره مطالبي كه در برنامه گنجانده مي شود،تصميم بگيريد. ابتدا همه كتابهايي را كه بايد مطالعه شود ، گردآوري كنيد و درباره حجم انها ، سخت و آسان بودن آنها و مدت زماني كه به هر فصل و بخش اختصاص مي يابد ، نظر دهيد و تعيين كنيد كه به هر كدام در طول روز ، هفته و ماه، مي بايست چه مدت زماني براي مطالعه اختصاص داده شود . توجه داشته باشيد كه در تنظيم وقت نبايد فقط به كتابهايي كه علاقه منديد، اهميت دهيد ؛ در اين گونه موارد ، منطقي فكر كنيد و براي كتابهايي كه محتواي آنها سخت تر است،زمان بيشتري را براي مطالعه در نظر بگيريد . <br /> از كجا شروع كنيم:<br /> براي جلوگيري از سردرگمي بايد بدانيم كه از كجا بايد شروع كنيم ؛ يعني وقتي كتابهاي مورد نظر خود را سبك و سنگين كرديم و مدت زمان لازم را براي مطالعه را به آنان اختصاص داديم،مي بايست تعيين كنيم كه ابتدا از چه كتابهايي شروع كنيم. بعضي از افراد از كتابهاي سخت شروع مي كنند تا به كتابهاي آسان برسند. بعضي ديگر از كتابهاي آسان به مشكل شروع مي كنند و بعضي ديگر ترجبح ميدهند كه كتابهاي آسان و مشكل را با هم بخوانند؛ در هر صورت ، اينكه يك كتاب را تا آخر مي خوانيد و بعد سراغ كتاب ديكري مي رويد و يا برنامه روزانه شما متنوع است و فصلهاي از چند كتاب را براي مطالعه روزانه خود انتخاب مي كنيد، يك مسئله شخصي است و بستگي به عادت مطالعه شما دارد. آنچه در اينجا اهميت دارد ، اين است كه سعي كنيد درسهاي مشكل را به ساعتهايي كه احساس مي كنيد بهتر مي توانيد بخوانيد و بازدهي بيشتري داريد، اختصاص دهيد و درسهاي آسانتر را به روزهاي ديگر موكول كنيد؛ همچنين ترتيب كتابهايي كه براي مطالعه انتخاب مي كنيد، مي بايست به گونه اي باشد كه در حين مطالعه و يادآوري مطالب در انها تداخل ايجاد نشود.<br /> جايگاه هر درس را مشخص كنيد و تعيين كنيد كه ابتدا چه تكاليفي را انجام دهيد، بهتر است و چه تكاليفي را با تاخير انجام دهيد، برايتان مشكلي پيش نمي آيد.<br /> انعطاف پذيري <br /> برنامه درسي را طوري طراحي كنيد كه امكان تغيير در آن باشد تا هنگام اجراي آن اگر احساس كرديد كه برنامه خيلي راحت و آسان و يا خيلي سخت و فشرده است، بتوانيد نواقص آنرا برطرف كنيد و با نظارت و بازنگري به ساماندهي مجدد آن بپردازيد؛ چرا كه انرژي شما در برنامه ريزي سخت و فشرده بزودي هدر مي رود و توان ادامه برنامه را نخواهيد داشت و در برنامه ريزي راحت و آسان، مدت زماني را كه بايد به مطالعه مي پرداختيد، هدر مي دهيد و در واقع حداكثر استفاده را از حداقل زمان نمي كنيد و ممكن است كه براي ادامه مطالعه، وقت كم بياوريد؛ بنابراين ، برنامه را به گونه اي طراحي كنيد كه امكان تغيرات لازم در آن امكان پذير باشد.<br /> پشتكار و سختكوشي<br /> پشتكار و سختكوشي در اجراي برنامه درسي؛ نشان دهنده انگيزه قوي شما براي رسيدن به هدف است؛ اما براي اينكه هميشه در طول اجراي برنامه مصمم باشيد، بايد قبل از اجراي آن خود را ملزم كنيد تا بر اساس برنامه عمل كنيد و در صورت عدم تعهد، خود را مجبور به جبران ان كنيد؛ يعني در ساعتهايي كه براي كارهاي غير قابل پيش بيني در نظر گرفته بوديد، تخطي خود را از برنامه جبران كنيد.<br /> برنامه هاي غير درسي<br /> در يك برنامه درسي خوب بايد به امور غير درسي نيز توجه داشته باشيد ؛ يعني مدت زمان كوتاهي را نيز به كارهاي غير درسي اختصاص دهيد؛ مثل مطالعات غير درسي، پياده روي، ورزش و هر چيز ديگري كه مورد علاقه تان است . توجه داشته باشيد كه با افراط در اجراي برنامه هاي غير درسي، در مسيرهاي انحرافي قرار نگيريد و از هدف اصلي و برنامه اصلي خود دور نشويد.<br /> لازم است مدت زماني كه به برنامه هاي غير درسي اختصاص ميدهيد ،خيلي طولاني نباشد؛مثلا اگر قبلا دو ساعت ورزش انجام مي داديد ،اكنون زمان كمتري را به آن اختصاص دهيد0<br /> استفاده از مؤسسات وكلاس هاي آموزشي: <br /> استفاده از مؤسسات و كلاسهاي آموزشيرا در برنامه هاي درسي ،به اجبار توصيه نمي كنيم ؛اما اگر احساس مي كنيد كه نياز به كلاس تقويتي داريد و تصميم گرفته ايد كه به كلاس هاي آموزشي برويد ،خوب تحقيق كنيد كه آن مؤسسات حتما معتبر وقابل اع تماد باشند ؛همچنين براي رفع اشكالات درسي مي توانيد به صورت گروهي با همكلاسي ها ودوستانتان مشكلات درسي تان را مطرح و برطرف كنيد ويا با شركت در كلاسهاي غير تقويتي كه در خود مدارس برگزار مي شود ،نيز مي توانيد كمك زيادي در رفع اشكالات درسي تان بكنيد 0<br /> آزمون استفاده از تست وآزمونهاي معتبر:<br /> استفاده از تست وآزمونهاي معتبر را در برنامه هاي خود بگنجانيد ،چرا كه به كار گيري آن در پايان يادگيري هر مطلب بسيار مفيد است0سعي كنيد كه بعد از پايان هربخش ويا هر درس ،با استفاده از سؤال هاي چهار جوابي وآزمونهاي آزمايشي بلافاصله توانايي يادآوري مطالبي را كه ياد گرفته ايد،ارزيابي كنيد؛چون فراموشي معمولا بعد از گذشت 24ساعت بيشتر است0در موقع تست زدن درس جديد ،به عقب برگرديد و دوباره تست هاي دروس گذشته را بزنيد تا مروري بر آنچه فرا گرفته ايد داشته باشيد0<br /> تنظيم ساعات مطالعه : <br /> سوال هايي كه اين روز ها بيشتر از ما پرسيده مي شود، اين است كه براي برنامه ريزي در شبانه روز چند ساعت درس بخوانيم بهتر است0 پاسخ واضح و روشني به اين سؤال نمي توان داد ؛چرا كه توانايي مطالعه افراد با يكديگر متفاوت است0بعضي از افراد ظرفيت مطالعه شان زياد است وبا وجود اين كه ساعت هاي طولاني را به مطالعه اختصاص مي دهند،كمتر احساس خستگي مي كنند ؛اما بعضي ديگر از افراد نمي توانند در طي شبانه روز زياد مطالعه كنندو در مطالعه طولاني مدت، بيشتر احساس خستگي مي كنند 0تشخيص ميزان ساعت مطالعه هر فرد به خود فرد بستگي دارد و خود او بايد تشخيص دهد كه چقدر بايد بخواند ،استراحت كند و يا به كارهاي ديگرش بپردازد 0<br /> در واقع با توجه به شناختي كه هر شخص از خود دارد ،ميتواند بهترين برنامه رابراي خود تدوين كند0تنها توصيه اي كه مي توانيم در اين مورد به شما داشته باشيم ،اين است كه در شروع مطالعه و در ماه هاي اول ،بهتر است زمان بيشتري را به مطالعه اختصاص دهيد تا در ماه هاي آخر و ايام تعطيل عيد نوروز ،فشار كمتري به شما وارد شود و فرصت كافي براي مرور مطالب درسي داشته باشيد 0<br /> محققان معتقد ند كه افراد موفق آنهايي نيستند كه فقط سر كلاس حاضر مي شوند ،به درس گوش مي دهند ،يادداشت برمي دارند ،و منتظر مي مانند تا معلم ،تاريخ امتحان را اعلام كند ؛بلكه افراد موفق كساني هستند كه زمان مورد نياز براي انجام تكاليف درسي را پيش بيني مي كنند ،درباره تكاليفي كه بايد انجام دهند ،اطلاعات لازم را به دست مي اورند،در مواقع ضروري به صورت گروهي كار مي كنند وهر كاري را كه باعث نظم بيشتر در انجام امورشان مي شود ،انجام مي دهند و به طور كلي افراد موفق ،افرادي فعال هستند؛نه منفعل0<br /> برنامه ريزي بلند مدت وكوتاه مدت:<br /> رعايت نكاتي كه در طراحي يك برنامه درسي توضيح داديم ،اساس تشكيل يك برنامه درسي خوب است0با رعايت اين نكات در برنامه روزانه ،اين نظم فكري در شما ايجاد مي شود كه بدانيد وقتي صبح از خواب بيدار مي شويد ابتدا بايد به چه كاري بپردازيد و به طور خودكار ،بدون هيچ گونه دغدغه اي ،وارد عمل مي شويد 0<br /> يكي دو هفته بعد از اجراي برنامه ،نتيجه حاصل از آن را بررسي كنيد تا بدانيد كه آيا در اجراي برنامه موفق بوده ايد يا خير و آيا به نقاط ضعف و قدرت خود پي برده ايد و بدانيد كه آيا از اجراي برنامه راضي هستيد يا نه. در صورت عدم رضايت ، در برنامه خود تجديد نظر كنيد و در صورت رضايتمندي مي توانيد بر همين اساس براي بقيه روزهاي هفته برنامه ريزي كنيد و با اجري برنامه روزانه و هفتگي مي توانيد براي يك ماه و ماههاي بعد نيز برنامه ريزي كنيد و بدين ترتيب ، برنامه كوتاه مدت و بلند مدت شما شكل مي گيرد . <br /> موانع اجراي برنامه درسي :<br /> موانع زيادي در اجراي صحيح برنامه درسي شما تاثير گذار است كه برخي از انها به شرح زير است:<br /> - عدم تسلط بر موضوع هاي درسي.<br /> - عدم شناخت نقاط ضعف و قوت خود و تلاش براي برطرف كردن انها .<br /> - عدم اغتماد به نفس و تصورات منفي از توانايي خود .<br /> - ضعيف و كمرنگ شدن هدف و انگيزه .<br /> - خيالبافي ، سستي و ......<br /> توجه داشته باشيد كه براي به دست آوردن خواسته هاي خود ، بايد كمي بيشتر تلاش كنيد و براي مدتي متقبل سختي و زحمت شويد . همه آدمهاي موفق ، با تلاش سختي موفقيت رسيدند . اميدواريم كه شما هم از اين دسته آدمهاي موفق باشيد . </p>]]></About><groupItems><groupItem><itemVis>1</itemVis><itemTitle>پيوندها</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>2</itemVis><itemTitle>جدید ترین مطالب</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>2</itemVis><itemTitle>آلبوم</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>2</itemVis><itemTitle>اتاق مباحثه</itemTitle></groupItem></groupItems><Menus><Menu><Setting>7</Setting><Link>#/THome</Link><Title>صفحه اصلی</Title><Icon></Icon></Menu><Menu><Setting>5</Setting><Link>#/TAbout</Link><Title>معرفی</Title><Icon></Icon></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>پيوندها</Title><Icon></Icon><Menus></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>جدید ترین مطالب</Title><Icon></Icon><Menus><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/zndghe mahranh/0</SLink><STitle>زندگی ماهرانه</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/rahkar/0</SLink><STitle>راهکار های برقراری ارتباط با فرزندان</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/jazabiate bishtar/0</SLink><STitle>جذابیت بیشتر</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/barname darsi/0</SLink><STitle>برنامه درسی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/time for test/0</SLink><STitle>وقت امتحان</STitle><SIcon></SIcon></subMenu></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>آلبوم</Title><Icon></Icon><Menus></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link>#/Forum</Link><Title>اتاق مباحثه</Title><Icon></Icon></Menu><Menu><Setting>5</Setting><Link>#/Contact</Link><Title>تماس</Title><Icon></Icon></Menu></Menus></data>